Zumba Salsa Társastánc Tánc fellépések Esküvői tánctanítás Szalagavató tánctanítás Sensual Corner Rocky Vonalas salsa USA táncai
Zumba oktatás
Salsa oktatás
Társastánc oktatás
Sensual Corner Bachata és Kizomba oktatás
USA táncai, West Coast Swing és Rocky!
Vonalas Salsa
Esküvői táncoktatás
Rocky táncoktatás

Tánctörténet

TÁNCTÖRTÉNET

Standard táncok

közé soroljuk az angol keringőt, a tangó, a bécsi keringőt, a slowfoxot és a quickstepet.

Angol keringő

A tánc nevéből is kiderül, hogy származási helye Anglia. A húszas években a Bostonból fejlődött ki, mely a Bécsi keringő utódja volt.      Érdekessége, hogy a régi "kerek" fordulások mellett már az "egyenes irányú mozgás" új elemeit is tartalmazza. A versenyeken standard kategóriában a párok elsőként táncolják. A tánciskolák kezdő tanfolyamán is az alapvető táncok egyike. Zenéje lágy és harmonikus, 3/4-es ütemének első ütése mindig hangsúlyos, mellyel a mozgás lendülete is harmonizál. Eleganciájának köszönhetően számos bál nyitótáncaként láthatjuk.

Tangó

A Tangó származása elválaszthatatlan az argentín néplélektől és fővárostól, Buenos Airestől, eredete viszont igen vitatott. A Tangó elnevezés a "tambor", azaz dob szóra vezethető vissza, amely a fekete dél-amerikaiak dobszólóval kisért ünnepét idézi fel. A táncos és zenei befolyás a kubai Habanérából és az argentín Milongából származik. A modernizált Tangó (Tango Argentino) mindenekelőtt Buenos Aires kikötőnegyedében terjedt el. A spanyol-argentín mélabúval átitatott tangó ellentétei a férfias és nőies, a kemény és lágy, az agresszív és szentimentális vonásokban mutatkozik meg. Napjainkban kétféle Tangó van jelen. Az egyik az angol stílusú, melyet a standard táncversenyeken láthatunk, a másik az Argentín Tangó, amely a divattánc kategóriájába tartozik. A tangót a szenvedélyes előrehaladó mozgások, a hirtelen késleltetések és egyértelmű figuralezárások jellemzik.

Bécsi keringő

A társastáncok közül a keringőnek van a legrégebbi hagyománya. A neve a német "waltzen", azaz forogni, keringeni szóból származik. Néptáncként a harmincas években fedezték fel újra Németországban és Ausztriában. A Bécsi keringő táncos jellege a gyors, egyenletes, szárnyaló, teret betöltő lépésekben és forgómozgásokban nyilvánul meg.

Slowfox és quickstep

A Slowfox és a Quickstpe a Foxtrottból fejlődött ki a huszas években, és a lassabban és gyorsabban játszott zene alapján váltak ketté. A Slowfoxra a test folyamatosan haladó, hullámszerű mozgása jellemző. Technikailag igényes tánc, ezért inkább csak a versenytáncosok tanulják meg. A Quickstep dinamikusabb, elsöprő tempója miatt a legvidámabb társastánc. Versenyeken szökellő és futómozgások is tarkítják a táncot, ami miatt a versenyek finálétáncaként nagy népszerűségnek örvend  

Latin-amerikai táncok

között szerepel a szamba, cha-cha-cha, rumba, paso doble és jive.

Cha-cha-cha

Egy kubai zenész, Enripue Jorrin alkotta meg a cha-cha-chát. A Rumbának és a Mambónak egy változata. A Cha-cha-cha szó a zene ritmikus részének tekinthető, és a táncosok három lépéssel interpretálnak. A Kubából származó elragadó zene és tánc először Észak-Amerikát, majd később Európát hódította meg. A gyors, temperamentumos zenével, a tiszta, világos ritmussal, és a variációgazdag, vidám figurákkal a Cha-cha-cha nagyon népszerű tánccá vált.

Szamba

A Samba eredetileg több táncforma gyűjtőneve, melyeket az afrikai néger rabszolgák vittek magukkal Kongóból, Szudánból, Angolából az új hazájukba, Brazíliába. A Samba szó a "semba" afrikai szóból ered, ami tipikus csípőmozgásokat jelöl. A Szamba élénk, könnyed, gondtalan zenéje a rioi karneválok hangulatát idézve ösztönöz a táncos mozgásra. Vidám, kirobbanó életöröm jellemzi.

Rumba

A Rumba eredetileg több kubai páros tánc gyűjtőneve. A XIX. század leírásaiban szenvedélyes, csábító táncként említik. A nő ingadozik az odaadás és az elutasítás között, a férfi pedig a vonzódás és függetlenség között. Ehhez fontos kifejezőeszköz a női csípőmozgás. Napjainkban jazz-elemeket is átvettek a Rumbába.

Paso Doble

A Paso Doble eredetében egy spanyol tánc, amelyet spanyol mars zenére táncolnak. A tánc bikaviadalt ábrázol, ahol a férfi a torreádor szerepét veszi át, a nő pedig a piros kendőt (és nem a bikát) testesíti meg. A férfi és a nő együtt mozog egy képzelt bika körül, mikozben flamenco-elemeket és az arénabeli küzdelemre jellemző stilizált figurákat adnak elő.

Jive

A Jive nemzetközileg elfogadott elnevezése annak a táncnak, amelynek sokféle, egymással rokonságban álló afro-amerikai elődje volt. Ezekhez tartoztak a harmincas évek elején a Lindy Hop, a Blues, a Swing, a negyvenes években a Boogie vagy a Boogie-Woogie, a Jitterburg és a Bebop, valamint az ötvenes években a Rock and Roll. Ezeket a táncokat az amerikati katonák hozták át Európába, ahol szabad mozgásstílusukkal a fiatalság körében gyorsan kedveltté váltak. Ezekre a táncokra jellemző zenei világ ritmikus hangsúlyozásásával táncra ösztönöz mindenkit.



Salsa

“A salsa, az valami büszke, vad és érzéki. Olyan, mint a szerelem túl sok szenvedéllyel…”
(Izzy Sanabria)
Származási helye: Kuba, Karib-térség
A „salsa” szó jelentése: „íz, szósz, fűszer”
A salsa egy általános szó különböző táncritmusokra, amely a spanyol nyelvű Karib-térségből származik. A jelenkori nagyvárosok zenei jelensége, hasonlóan a jazzhez, vagy a rockzenéhez. Zene, amely a kezdetektől fogva táncra teremtetett, amelynek fejlődése során szeretet és gyűlölet, szatíra és történelem, forradalom és tekintély olvadt egybe.
 
Kialakulásának rövid története:
Eredetileg a salsa azt a rendkívül összetett, sok-rétű zenei stílust jelentette, melynek kialakulása a XVI. századra nyúlik vissza. Arra az időszakra, mikor megkezdődött az afrikai feketék (szklávék) behurcolása Latin-Amerikába.
A kemény rabszolgaéletben az egyetlen szórakozást a közös éneklés és tánc jelentette, mellyel meg tudták őrizni múltjukat, felidézhették otthonukat, őseik földjét, és keserű sorsukat táncban tudták kifejezni. Hangszereiket hím- és nőneműnek tekintették, s tisztelték testüket, lelküket. Legjellemzőbb és legfontosabb zeneszerszámuk a dob volt, annak az életszemléletnek képviselője, melyet őseik földjén hagytak. A mindennapi kínok közepette a dobszóból merítettek erőt a túléléshez, a megújuláshoz.
Az idők során a kubai zenébe beépült a spanyol vándorok vásári éneke, melyet a szklávék átvettek és átültettek saját gondolkodás- és kifejezésmódjukra. Nagy szerepet játszott a zene alakulásában az 1791-ben St. Domingue szigetén (mai Haiti területe) kitört rabszolgafelkelés is. A forradalom elől menekülő franciákkal együtt a nyugat-európai zene is beszivárgott az országba, mely aztán belopta magát a kubai népzenébe és kreolosodott. Így keletkezett több új ritmus is, pl. a bolero, a contradanza és a guajira.
Az első világháború idején jutott el a városokba a himnuszként tisztelt, gúnyos, tiszteletlen hang-vételű son, mely a sziget feketék alkotta keleti részéből terjedt, s mely a fejlődés egy új impulzu-sává vált az egész kontinens tánczenéjében.
A 30-as évekre annyira megnőtt népszerűsége, hogy minden kubai dalt befolyása alá vont. Így alakult ki a guajirason.
A ‘20-as években az USA-ból a szigetre látogató fekete zenészek hatására a jazz ritmusvilága is keveredett a kubai zenével, ami többek között a mambo és a cha-cha-cha születését eredményezte.
Amit ma salsaként ismerünk, az a konfliktusokkal teli ‘60-as években született. Ebben az idő-szakban rengeteg kubai és puerto ricói emigráns érkezett New Yorkba, ahol a társadalom kitaszított és kizsákmányolt rétegévé váltak, ám igyekeztek megőrizni hagyományaikat, kultúrájukat. Dalaik a közösség sajátos küzdelmeiről, nyomoráról, problémáiról szóltak. A Beatles-mánia elhatalmasodásával és a popzene fellendülésével a karib zene egy időre háttérbe szorult, ám a ‘60-as évek végére új hangzások és ötletek fejlődtek ki, melyet a latinók és más bevándorlók is átvettek, s ötvözték a kubai és fekete zenével, a rockzenével, valamint a karibi és afrikai folklórral. További újítás volt, hogy olyan hangszereket is felvettek, melyek eltértek a karibi hagyományoktól, így a zene elvesztette eredeti tisztaságát, viszont egy durva, lázadó, lüktető hangzást kapott.
A ma ismert salsa tehát több évszázados zenei és kulturális lerakódás eredménye, melynek rohamosan hódít teret a világban.



Argentín Tangó

Származása elválaszthatatlan az argentin néplélektől és a fővárostól, Buenos Airestől. Elnevezése a "tambor" (dob) szóra vezethető vissza, amely olyan ünnepet idéz, amelyet a fekete dél-amerikaiak dobszólósa kísért.
A táncos és a zenei befolyás a kubai Habonérából (az afrikai behatás, mely Kubában különösen erős volt, lágy, egzotikus jelleget kölcsönzött) és az argentin Milongából származik, ezek összevonásából alkotta 1905-ben az argentin Rodriguez a tangót. A modernizált Tangó (Tango Argentino) mindenekelőtt Buenos Aires kikötőnegyedében a La Plata nyugati partján terjedt el. A cél a prostituáltak közötti szexuális kapcsolat táncos ábrázolása volt, a táncot a bordélyház látogatói táncolták. 1907-ben került át a Tangó Európába, és mindenekelőtt Párizst bűvölte el. Itt a spanyol-argentin lokálokban tűnt fel először, miután elismert társastánccá vált.
 
1912-ben Tangó-láz tört ki egész Európában: Tangó-parti, Tangó-tea, Tangó-verseny. Tangó-divat. A táncláz a tangót is kiforgatta eredeti, szép formájából és tangó argentino, tangó milonga, tangó brazlienne néven déli országok szilajságát, temperamentumát vette fel. A "táncforradalom" hamar elcsendesedett és a tangó egy emberöltő óta a táncparkett egyik legkedveltebb tánca maradt. Mindemellett egyesek a Tangót, mint ízléstelen táncot támadták. 1922-ben egy külön Tangó-konferenciát rendeztek Londonban, ekkor hangolták hozzá a Tangót az angol mozgásstílushoz. A Nagy Konferencián 1929-ben, a Tangót végérvényesen a mai formájában szabványosították, amelyet 1930-tól a németek is átvettek. A szentimentális "Tango argentino"-t, az attól eltérő jellegű angol Tangó váltotta fel, amelyet a rándítás-szerű mozdulatok, elsősorban a fejé, a szenvedélyes előrehaladó mozgások, a hirtelen késleltetések és az egyértelmű figuralezárások jellemeztek.
BEJELENTKEZÉS
VERSENYZŐINKNEK
Hírlevél, Iratkozz fel!
Share
TÁNCOKTATÁS
Goldance TSE Tánciskola
Budapest , Pest , 1067 Magyarország
Csengery utca 68.
+36 30 442 7902
társastánc oktatás

© Copyright 2014 | Goldance Tánciskola
www.netcube.hu - weboldalkészítés, webdesign, online marketing. Irányt mutatunk, megoldást kínálunk!